DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE TOPLUMSAL ETKİLERİ ÇALIŞTAYI 2017

17-10-17 vrlab 0 comment

DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE TOPLUMSAL ETKİLERİ ÇALIŞTAYI

TÜRKİYE’DE 66 MİLYON KULLANICININ 53 MİLYONU HER GÜN İNTERNETE GİRİYOR

İstanbul Aydın Üniversitesi’nde, İAÜ Toplumsal Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi (TARMER) ve Yeni Medya Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin iş birliğiyle “Dijital Dönüşüm ve Toplumsal Etkileri” başlıklı çalıştay yapıldı.

Gerçekleşen çalıştayda dijital dönüşümün ne olduğu, dijital dönüşüm hayatımızın neresinde olduğu konuları üzerinde konuşularak dijital dönüşümün toplumsal etkileri incelendi. İstanbul Aydın Üniversitesi (İAÜ) Florya Kampüsü’nde gerçekleşen çalıştaya, birçok üniversiteden akademisyen, araştırmacı gazeteci, sosyolog ve sektörden konusunda uzman kişiler katıldı.

Dijital Dönüşüm Bakanlığı Kurulmalı

İlk oturumda dijital dönüşüm çağının hayatımıza etkilerinden bahseden Türkiye Dijital Dönüşüm Derneği Başkanı İsmail Hakkı Polat, dijital dönüşümün 3 altın kuralına vurgu yaparak bunların üretimde teknoloji, dağıtım pazarlamada internet ve yönetimde veri olduğunu ifade etti. İkinci oturumda ise dijital dönüşümün toplumsal etkileri üzerinde yoğunlaşılarak dijital dönüşümün olumlu ve olumsuz tarafları psikolojik ve sosyal boyutlarıyla incelendi. Ayrıca, çalıştay boyunca yapılan değerlendirmelerde dijital dönüşüm gerçekleşirken doğru kamu politikalarının belirlenmesi, hatta Dijital Dönüşüm Bakanlığı’nın kurulması gerektiği tespitlerinde bulunuldu.

İAÜ Mütevelli Heyet Başkanı Dr. Mustafa Aydın, TARMER’in toplumsal problemleri irdeleme ve çözme gayretini takdirle ifade ederek, dijital dönüşümü günümüzün zaman zaman bir problem ,zaman zaman bir kazanım olarak değerlendirdiğini belirtti. “Hepimizin kullandığı digital alet ve uygulamalar çağın öngörmüş olduğu, bizlere ciddi katkılar sağlayan teknolojilerdir. Ama bunlar birçok problemi de beraberinde getiriyor. Dolayısıyla burada esas masaya yatırmamız gereken konu “teknolojinin insanlığa nimetlerinden istifade ederken insanlığa zarar veren yönlerini nasıl bertaraf edebiliriz?” sorusunu kendimize sormanın önemine dikkat çeken Dr. Mustafa Aydın, “böyle bir çağda elbette teknoloji ve dijital medyayı kullanacağız ancak beraberinde getirmiş olduğu zararları, olumsuzlukları bertaraf etmeyi de bilmeliyiz” dedi.

“Türkiye’de 66 milyon internet kullanıcısının 53 milyonu her gün internete giriyor”

Türkiye’nin dijital dönüşüme çok hızlı ayak uydurabildiğini belirten Türkiye Dijital Dönüşüm Derneği Başkanı İsmail Hakkı Polat, “Dijital dönüşümün temelinde sosyal, ticari ve kültürel alanlardan azami derecede yararlanmak ve bununla ilgili tehditlerle başa çıkabilecek çözümler geliştirmek var. Bunların ikisini aynı anda yapmak son derecede zor. Türkiye çok genç bir nüfusa sahip. Dolayısıyla hem sosyal hem de bireysel anlamda, özellikle yeni jenerasyon bu alana çok ciddi anlamda girmiş ve intibakı kısa sürede sağlamış durumda. Ama bir de kuşak farkı var , orta yaş ve daha üstünün bu dönüşme bakışı, bu bakışın genç kuşakla örtüşmesi ciddi bir sorun olarak karşımıza çıkıyor. Ama Türkiye potansiyel olarak bu dünyaya intibakı en yüksek ülkelerden birisidir” ifadelerini kullandı. Diğer taraftan, BTK’nın açıkladığı rakamlara göre Türkiye’de 66.4 milyon kişinin interneti kullandığını, ancak 53 milyonun her gün internete girdiğini söyleyen Polat, “Fırsatlar olduğu gibi olumsuz taraflar da var. Veri alışverişimizin yüzde 82’si ‘download’, yani tüketim amacıyla kullanılıyor. Eğer biz dijital dönüşümde ileri bir toplum olmayı hedefliyorsak, verimlilikle ilgili bir kriter koymadan işimiz çok zor.”

“4. Sanayi Devrimi geçmiş sanayi devrimlerine benzemez”

Sanayi Devri kapitalizm teknolojisinin, küreselizmin teknolojisinden farklı olduğuna dikkat çeken Sosyal Medya ve Bilgi Teknolojileri Stratejileri Derneği Başkanı Abdullah Çiftçi, “21. Yüzyıl, kendi sanayi devrimi, kendi ekonomik modeliyle geliyor. Artık dijital dünya beraberinde sosyolojik tanımlarını,yeni kavramlarını ve kendi kültürünü getirdi. Yeni sanayi devrimiyle birlikte yeni şehir modeli, yeni insan modeli, yeni insan karakteri ortaya çıkmaktadır. İnsanların 21. Yüzyıl’da aile, çocuk ve birey üzerindeki sosyolojik değişimleri analiz etmesi lazım çünkü artık tamamen hayatımız dijital platformda olacak. Akıllı evler, akıllı şehirler geliyor. 4. Sanayi devrimi geçmiş sanayi devrimlerine benzemez. Kendi dili, kültürü, para birimi ve kendi ekonomisi olan yepyeni bir dünyanın içerisine giriyoruz. Yeni bir dünya geliyor ama bu dünya biraz da kurgulanıyor. Bunun sadece ekonomik ve teknik yönünden değil hayatımıza getireceği değişimleri de analiz etmezsek kendi tarihimizden, kültürümüzden koparak başka bir dünyayı savunmamız mümkündür. Geleceğin dijital dünyasının oluşturulmasında Türk gençlerinin payının yüksek olacağını düşünüyorum” diye konuştu.

“Her bir teknoloji beraberinde yeni bir dinamik getiriyor”

İAÜ Yeni Medya Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Doç. Dr. Deniz Yenğin ise “Dijital dönüşümü tanımlamadan önce öncelikle şuna dikkat etmek gerekir. İletişim sürecinde yer alan kaynaktan hedefe aktarılan bu iletinin hangi taşıyıcılar ya da aktarıcılarla gerçekleştiğini tam olarak görmek lazım. Çünkü buradaki araçlar sürekli kendini yeniliyor, güncelliyor. Dolayısıyla dijital dönüşüm beraberinde insanların yaşamış olduğu ortamda farklı pratikler farklı deneyimler yaşamasını zorunlu kılıyor. Her bir teknoloji beraberinde yeni bir dinamik getiriyor. Ama biz bunları maalesef bir rutin içerisinde, bilgi almadan yaşıyoruz. Medya okuryazarlığı konusunda eksikliklerimiz var. Dolayısıyla deneyimleyerek kendi kendimize öğrenmek zorundayız” dedi.

Screen Shot 2017-10-12 at 08.35.02

Çalıştayda öne çıkan bazı başlıklar Twitter adresi @iauyenimedya’dan takipçilerle paylaşıldı.

“Yeni medya açısından yaşanan eksikliklere yönelik Yeni medya Lisans ve Yüksek Lisans programları açıldı” (Doç.Dr. Deniz Yengin)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.35.32

“Dijital Dönüşüm yeni medyanın bir parçasıdır” (Doç.Dr. Deniz Yengin)

“Herşey akıllanıyor” (İsmail H. Polat) Dijital Dönüşüm Çalıştayı

“Yeni Medya alanındaki gelişmeler oldukça dikkat çekici” (İsmail H. Polat)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.36.09

“Dijital kültürde toplum pratikleri çok önemli” (İsmail H. Polat)

“Dijital dönüşümü etkili yapmak için üretimde teknolojiyi ön plana çıkarmayı bilmeliyiz” (İsmail H. Polat)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.35.40

“Eğer üretim mavi yakalardan beyaz yakalara kayarsa toplum açısından olumsuz etkileri çok olur” (İsmail H. Polat)

“Toplumun ilgisi dijital dönüşümün gerçekleşmesini sağlamaktadır” (İsmail H. Polat)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.36.42

“Dijital dönüşümün farkında olan kuşak kesinlikle yeni kuşak değil” (Dr. Nebiye Konuk)

“Sosyal medya fenomenleri gençlerin birbirlerine yaklaşımında belirleyi rol oynayabiliyor” (Dr. Nebiye Konuk)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.35.32

“En büyük hukuki boşluğun sosyal medyada olduğunu söylemek mümkün” (Dr. Nebiye Konuk)

“Medya okuryazarlığı konusunda biraz daha gayret gösterilmesi gerekiyor” (Dr. Nebiye Konuk)

“Yeni medya kavramlarını bir yerlere yerleştirmemiz lazım. Kavram karmaşası var” Okan Özbay

Screen Shot 2017-10-12 at 08.36.31

“Eğer ki Z kuşağı üyesi olan birey teşvik edilirse üretimde artış gösterir” (Okan Özbay)

“İnsanın teknoloji ürettiği dönemden çıktık ve teknolojinin insan ürettiği bir döneme girdik” (Bülent Bedir)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.36.56

“Son 20 yılda gerçekleşen gelişmeler sanayi devrimi kadar önemlidir” (Yrd.Doç.Dr. Abdulkadir Yeler)

“Son 20 yılda gerçekleşen gelişmeler sanayi devrimi kadar önemlidir” (Yrd.Doç.Dr. Abdulkadir Yeler)

“Sanal alemde yaratılan bir gerçeklik var” (Prof.Dr. Aliye Mavili Aktaş)

“Devletleri yönetenler dijital dünyayı istihbaratlaştırdı” (Abdullah Çiftçi)

“Dijital dünya kapitalizmi beraberinde getiriyor” (Abdullah Çiftçi)

Screen Shot 2017-10-12 at 08.36.24

“İçinde bulunduğumuz dijital dünya kurgulanmaktadır” (Abdullah Çiftçi)

“Bugün dünyadaki kavga dijital döneme mi geçelim eski sömürgeci anlayış mı kalsın” (Abdullah Çiftçi)

“Sorunlara yönelik çözümlerimiz neler bunlara dikkat etmeliyiz?” (Sercan Çalbak)

“Daha önce varsayımlar üzerinden konuşuyorduk ama artık herşeyi ölçebiliyoruz” (Sercan Çalbak)

“Dijital dünya akıllı ancak şehirler akıllı değil” (Sercan Çalbak)

“Dijital değişime insan hala ayak uyduramamaktadır” (Sercan Çalbak)

“Birey için değişim zordur” (Mehmet Dinç)

“Artık farklı bir ağdaşmış kamusal bir alandayız” (Prof.Dr. Mutlu Binark)

“Gözetim pratiklerine gönüllü bir katılım var” (Prof.Dr. Mutlu Binark)

“XYZ kuşak tanımlarına katılmıyorum. Çünkü batıda üretilen kavram bize entegre edilmeye çalışılmaktadır.” (Prof.Dr. Mutlu Binark)

“Dünyayı batıdan ibaret sayamayız. Bölgeleri sahip olunan bilgilerle değerlendirmeliyiz” (Prof.Dr. Mutlu Binark)

“Yaşlanan toplum meselesi dijital dönüşüm açısından önemlidir” (Doç.Dr. Özgür Arun)

“Konvansiyonel eşitsizliklerin tamamı dijitale taşınıyor” (Doç.Dr. Özgür Arun)

“Belirli kuşaklara yönelik olarak çözüm getirilmeye çalışılıyor. Bu kuşak çatışmasına neden olabilir” (Doç.Dr. Özgür Arun)

“İnsanlık kendi gerçekliğini çözmeye çalışıyor. Dolayısıyla dijital gelişmeler çok önem arz ediyor” (Prof.Dr. Nazife Güngör)

“Yeni medyanın akademik temelini oluşturmalıyız ancak reel hayat daha hızlı çözüm istiyor” (Prof.Dr. Nazife Güngör)

“Argo jargonu yaygınlaşmaya başladı ve bu durum dijitalden sokağa taştı” (Prof.Dr. Nazife Güngör)

“Yeni Medya alanının sistemli bir olguya dönüştürülmesi gerekmektedir” (Prof.Dr. Nazife Güngör)

“Terminolojiyi yazamıyoruz çünkü üretimi biz yapamıyoruz” (Doç.Dr. Deniz Yengin)

“Biz teknolojiyi kullanıyoruz ama farkında olmadan bu teknoloji de bizi kullanıyor” (Doç.Dr. Deniz Yengin)

“Ciddi bir terminoloji çalışması yapılması gerekmektedir” (Doç.Dr. Deniz Yengin)

Kaynak: http://m.iha.com.tr/video-turkiyede-66-milyon-kullanicidan-53-milyonu-her-gun-internete-giriyor-110741