“YENİ MEDYA VE AİLE” ÇALIŞTAYI
“Yeni Medya ve Aile” Çalıştayı, Üsküdar Üniversitesinde gerçekleştirildi. Üsküdar Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi ortaklığı, Millî Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğü paydaşlığıyla düzenlenen çalıştayda; iletişim, tıp, adli bilimler, psikiyatri, çocuk gelişimi, psikoloji ve sosyoloji gibi farklı alandan 86 uzman, yeni medya ve aile ilişkisini her yönü ile ele aldı. Çalıştay sonunda açıklanan sonuç bildirgesinde, yeni medyanın çocuklarda dikkat eksikliği ve davranış bozukluğuna yol açtığı, çocukların yetişkinler tarafından cinsel tacize açık duruma geldiklerine dikkat çekildi. Bildirgede yeni medyanın eşler arası duygusal bağların zayıflığından yararlandığı da vurgulandı. Ailelerin siber güvenlik konusunda bilgili olmadığına yer verilen bildirgede, siber zorbalıkla ilgili yeni bir yol haritasına ihtiyaç olduğu ve medya okuryazarlığı eğitiminin yaygınlaştırılması gerektiği de vurgulandı.
Etkinlik fotoğraflarına bu linkten ulaşabilirsiniz: https://goo.gl/n9pSw2
“Yeni Medya ve Aile” Çalıştayı; Üsküdar Üniversitesi, İstanbul Aydın Üniversitesi ve Millî Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğü ortaklığı ile Üsküdar Üniversitesi Güney Yerleşkesi’nde düzenlendi.
Yeni medyanın etkileri doğru gözlemlenmeli
Prof. Dr. Fuat Sezgin Konferans Salonunda düzenlenen açılış töreninde konuşan Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nazife Güngör, hayatımızın içerisinde yeni bir olgu olarak yer alan yeni medyanın, kısa sürede gelişerek hızla toplumsal dokulara ve kültürün içine eklemlendiğini söyledi. Bir olgunun toplumsal ve kültürel bir olgu olarak tanımlanmaya başlamışsa, bir toplumun dokuları arasında yer almaya başlamışsa artık toplumsal dönüşümü etkileyeceğini de belirten Güngör, üniversitelerin bu süreci doğru şekilde izleyip gereken önlemlerin alınmasında önemli bir görev üstlendiğini kaydederek “Bu etkinin yönünü belirlemek çok önemli, eğer topluma giren yeni dinamiği kendi haline bırakırsanız o toplumsal değişmimin ne tür etkilere neden olacağını kontrolsüz bırakırız. Bu durumda daha sonra ortaya çıkacak olumlu ya da olumsuz her tür süreçten biz sorumluyuz demektir. Üniversitelerin görevi toplumsal hayatın içerisine dahil olan yeni dinamikleri anında gözlemlemek, anında ve doğru izlemek, doğru yöntemlerle izlemek ve bu toplumsal eklemlemelerin doğru bir sentezleme ile yol almasını sağlamaktadır” dedi. Prof. Dr. Nazife Güngör, çalıştayda gerçekleştirilecek komisyon çalışmalarından çıkacak görüş ve önerileri Milli Eğitim Müdürlüğü’nün destekleri ile ilgili kurumlarla paylaşacaklarını söyledi.
Çözüm önerileri ortaya konulacak
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Hülya Yenğin de iletişimde bir değişim ve dönüşümün yaşandığını, bu durumun toplumun temel taşı olan aileyi etkilediğini belirterek “Toplumun her kesimini etkiliyor, bireylerin alışkanlıklarını da belirliyor, bir yaşam biçim sunuyor, bir yaşam biçimi oluşturuyor. Toplumun temel taşı aile de yeni medyayı seviyor ve kullanıyor. Yeni medya aile yaşamının içine yerleşiyor. Bu çalıştayda yeni medyanın etkileri tartışılacak, oluşturduğu sorunlar belirlenecek. Çözümler bulunacak, yeni medyaya bağımlılık tartışılacak. Yeni medya ve etik masaya yatırılacak, anne baba çocuk iletişiminde yeni medyanın etkisi belirlenecek. Yeni medya ve sağlık sorunları irdelenecek. Sosyal politikalar ve hukuki iyileştirmeler bağlamında tüm etkiler ve sorunlara çözüm önerileri üretilecek” dedi.
Çalıştaydan çıkacak sonuçları yol haritası yapacağız
İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Levent Yazıcı da bu tür çalışmaları her zaman desteklediklerini belirterek 2023 vizyonunda çok net belirttikleri gibi okul, çocuk, öğrenci ve ailenin bütünleşmesinin önemine vurgu yaptı. Üniversitelerin çoklu katalizör görevi gördüğü çoklu çalışmaların İstanbul’da yoğun bir şekilde devam ettiğini ifade eden Yazıcı, “Bu çerçeveede yeni medyanın çocuğa olan özel etkilerini çok yönlü olarak birlikte görmek çok önemli. Bu sürecin gelişiminde birlikte değerlendirmeler yapmak, önümüze özellikle yeni yol haritaları çıkarmak için bizler de buradayız. Akademik çevrelerce üretilen yeni bilginin, yön verecek uygulamaların ancak buna inanmış, emek verecek insanlarla mümkün olabileceğine inanıyorum. Buradan çıkacak çalışmaları yol haritası yapacağız. Burada elde edilecek sonuçların yeni medya ve aileye yansımalarının mutlaka kendi stratejik çalışmalarımızda yer almasına gayret edeceğiz. Bu birlikteliği uygulama boyutlarında da ele alacağız” diye konuştu.
Medeniyet krizi ailede başladı
Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan ise dünyada gelişmiş ülkelerin ve özellikle Batı’nın bir medeniyet krizi yaşadığını, bunun ailede başladığını ve eğitimi etkileyeceğini söyledi. Eğitimin bir ekosistem olduğunu belirten Tarhan, yeni eğitim vizyonunun o sistemi sadece öğretmen ve öğrenciden ibaret saymadığını ve ailenin de sisteme dahil edildiğini kaydetti.
Sosyalliği katleden bir sosyal medya
Tarhan, BBC ile Manchester Üniversitesi tarafından dünya genelinde 55 bin kişi üzerinde yapılan bir araştırmanın gençlerle ilgili çok çarpıcı sonuçlar ortaya koyduğuna dikkat çekti. Tarhan, “16-24 yaş arasındaki genç grubunda farklı bir durum, yalnızlık ortaya çıkıyor. Bu yalnızlık dijital bağımlılıkla beraber oluyor. Bu yeni medya demek. Dijital bağımlılığı olan gençler, o kadar çok odaklanmışlar ki kalabalıklar içerisinde yalnızlar. Bu gençlerde sosyal ve psikolojik izolasyon var. Ayrı bir dünyada, sanal bir evrende yaşıyorlar. Adı sosyal medya ama sosyalliği katleden bir sosyal medya. Neden katlediyor? Onlarca arkadaşı var ama biri onu “like” yapmadığı yani beğenmediği zaman ya da kızdığı zaman pat diye kapatıyor. Oysa gerçek hayatta fiziksel sosyallikte öyle değil. Karşındaki kişiyi ikna etmek zorundasın, sosyal temas zorunluluğu var. Sosyal medya bencil ve sahte bir sosyallik ortaya çıkarıyor” dedi.
Dijital bağımlılığın üç özelliği
Dijital bağımlılıkta üç özelliğin tespit edildiğini belirten Tarhan, “Birincisi bu kişilerin öz bakımları zayıf oluyor. Kişisel temizliklerine özen göstermiyorlar. Sıcak yemek yemiyorlar. İkinci özellikleri dini, milli ve ideolojik aidiyetlere gerek olmadığını düşünüyorlar. Üçüncü özellikleri ise evlilik kurumunu gereksiz görüyorlar” dedi.
“Aile güçlenirse sosyal medyadaki sorunlar da düzelir”
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, çalıştayda verimli sonuçlar elde edilmesini temenni ederek “Ailenin güçlenmesi demek sosyal medyadaki pek çok sorunun düzelmesi demek. Bunun için de üniversitelerle birlikte eğitim sisteminin dahil olması ve öğretmenlerimizin inanması gerekiyor. Anne ve babayı da eğiten öğretmenlerdir. Öğretmenler aslında enne-babaya mesaj veriyor” dedi.
“Yeni medya” her yönü ile ele alındı
“Yeni Medya ve Bağımlılık”, “Yeni Medya ve Ebeveyn – Çocuk İlişkisi, “Yeni Medya ve Eşler Arası İletişim”, “Yeni Medya ve Sağlık Sorunları”, “Yeni Medya ve Etik” ve “Sosyal Politikalar ve Hukuki İyileştirmeler” başlıklı oturumlarda iletişim, tıp, adli bilimler, psikiyatri, çocuk gelişimi, psikoloji ve sosyoloji gibi birçok farklı alanda çalışmalarını yürüten 86 uzman bir araya geldi.
Çalıştay sonunda grup sözcüleri tarafından tespit, görüş ve çözüm önerileri paylaşıldı. Buna göre grupların tespit ve önerileri şöyle oldu:
“Yeni Medya ve Bağımlılık”
Tespitler: Bağımlılık, bağlı olma, sosyal medya gibi alana özgü temel kavramların tanımlanmasında sorunlar görülüyor. Sosyal medya, mobil, dijital oyun gibi bağımlılık türlerini belirleyen kriterlerin standart hale gelmemesi. Bilişim teknolojilerinin doğru kullanımı ve bağımlılık konularında anne-babaların teorik ve uygulama boyutunda yetersiz olması. Güncel bilişim teknolojilerinin bilinçli ve güvenli kullanımı konusunda eğitimcilerin yetersiz kalması. MEB’e bağlı okullarda mürtedatların güncel bilişim teknolojileri ile entegre hake gelmemiş olması. Medya Okuryazarlığı ve Bilişim Teknolojileri derslerini alan uzmanlarının okutmaması.
Öneriler: Temel kavramların tanımlanması ve kriterlerin belirlenmesi noktasında çeşitli akademik ve özel sektöre bağlı kurumlarda ölçek geliştirme çalışmalarının desteklenmesi ve geniş kitlelere uygulanması konusunda kolaylık sağlanmalı. Evlilik arifesinde kurulacak anne-baba okullarında eğitimler verilmeli. Aileler çocuklarını iyi gözlemlemeli yetenekleri doğrultusunda yönlendirmeli. Ailelerin yasaklamaya gitmek yerine aile fertlerinin bir arada dijital detoks yapması ve daha çok bir arada zaman geçirmeye özen göstermesi. Veli-sınıf toplantılarında konunun gündeme getirilmesi ve ailelere sosyal medya aracılığı ile ulaşılması. Eğitim Fakültesi müfredatlarının güncellenmesi, Yeni Medya Bölümü müfredatlarının güncellenmesi. Derslerin geleneksel öğretim yöntem ve araçları dışında güncel yöntem ve dijital araçlarla yönlendirilmesi. Üniversiteler, teknik sorumlular, Milli Eğitim Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, bağımlılık konusunda çalışan dernekler, İl Sağlık müdürlükleri, müftülükler, sosyal yardımlaşma dernekleri ortak çalışmalar yürütmeli.
“Yeni Medya ve Etik”
Tespitler: Çocuklar da dahil herkes içerik üreticisi haline geldi. Bu da medya okuryazarlığını daha da önemli hale getirdi. Ciddi şekilde dijital emek sömürüsünün yanı sıra yeni medya ile doğru yanlış her tür bilginin/haberin teyit edilmeden yayılması söz konusu. Dijital oyunlarda çok fazla marka reklamı, şiddet, cinsellik ve cinsiyetçilik söz konusu. Yeni medyada özel yaşamın gizliliği ciddi bir şekilde ihlal ediliyor ve nefret söylemi çok fazla.
Öneriler: Medya okuryazarlığının yaygınlaştırılması gerekir. Medya Okuryazarlığı dersi zorunlu hale getirilmeli ve dersleri İletişim Fakültesi mezunlarının vermesi sağlanmalıdır. Ailelere ve din görevlilerine de Medya Okuryazarlığı eğitimi verilmelidir. Telif Hakları konusunda çalışma yapılmalıdır. Doğrulama mekanizmaları kurulmalıdır. Etik ilkeler geliştirilmeli. Reklam Öz Denetim Kurulu bir çalışma yapmalı. Sosyal medyadaki mahremiyet ihlallerini gidermeye yönelik Sosyal Medya Etik Konseyi kurulmalı. Habercilikteki etik ihlalleri gidermek için de medya öz denetim kurumları oluşturulmalı. Nefret söylemini tanımlayan ve önlemeye yönelik yasal çalışmalar yapılmalı. Aynı zamanda etik ilkeler içinde de nefret söylemini ortadan kaldırmaya yönelik öneriler geliştirilmeli. Talim Terbiye Kurulu, Milli Eğitim Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı Reklam Kurulu, Reklam Öz Denetim Kurulu, Sosyal Medya Etik Konseyi, gazetecilik meslek örgütleri ortak çalışmalar yürütmeli.
“Yeni Medya ve Ebeveyn Çocuk İlişkisi”
Tespitler: Çocuklarda dikkat eksikliği, davranış bozukluğu, kaygı problemleri ortaya çıkmaktadır. Birçok çocuk okula gitmek yerine Youtuber ya da gamer (oyuncu) olmak istemektedir. Araştırmalar sonucu siber zorbalık yaşayıp bunu paylaşacağını söyleyen öğrencilerin sayısının çok düşük olduğu görülmüştür. Çocuklar kendi cinsel fotoğraflarını yayınlamakta ve başkalarından da cinsel fotoğraflar kendilerine gelmektedir. Çocuklar yetişkinler tarafından cinsel tacize açık duruma gelmişlerdir.
Öneriler: Konuyla ilgili ebeveynler bilgilendirilmelidir. Olumlu anne-babalık becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. Anne-babalık eğitimleri yaygınlaştırılmalıdır. Bu eğitimler de eğitim almış eğitimciler tarafından yapılmalıdır. Ebeveynlerin bilinçlendirilmesinin yanı sıra öğretmenler de bilinçlendirilmelidir. Okullar rehberlik servisiyle velileri bilinçlendirmeli, konuk çağırmalı. Çevrimiçi risklerden korunmak adına okullarda önleyici çalışmalar sürdürülebilir şekilde yapılmalıdır. Önleyici çalışmalara ek olarak müdahale de yapılmalıdır. Siber zorbalık vakalarında bir yol haritası olmalıdır. Alternatif içerik üretilmelidir. Ek tedbirlere ihtiyaç vardır.
“Yeni Medya ve Eşler Arası İletişim”
Tespitler: Yeni medya eşler arası duygusal bağların zayıflığından yararlanır. Yeni medyanın kimlik gizlenerek kullanılması. Ekonomik zorluklar insanların sosyal aktivitelerde bulunmasını zorlaştırmakta ve yeni medya mecralarına yönlendirmektedir.
Öneriler: Dijital Medya Okuryazarlığı eğitimleri yapılmalıdır. Bu eğitimler anaokulu ile beraber başlamalı, sosyal hayatta devam etmelidir. Ailede eşler arasındaki duygusal bağların güçlendirilmesi ve aile arasındaki etkileşimin geliştirilmesi gereklidir. Bunun için evlilik öncesi ve sürecinde kurslar ve eğitimler düzenlenmelidir. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları ortak çalışmalar yürütmelidir.
“Yeni Medya ve Sağlık Sorunları”
Tespitler: Sosyalleşememe, sosyal yaşantının parçalanması. Yeni medyanın psikolojik ve ruhsal sorunları artırması. Fiziksel sağlık sorunlarını artırması. Artırılmış sanal gerçeklik uygulamalarının geleceğe yönelik sağlık sornlarına yol açması. Sağlık hizmetlerinde hasta ve sağlık çalışanlarının mahremiyetine önem verilmemesi.
Öneriler: Aile fertlerinin birlikte zaman geçirmeye yönlendirilmesi. Aile içi iletişim konusunda topyekun eğitimler ve seminerler verilmesi. Hasta ve çalışan hakları yönetmeliklerinde yaptırımlar artırılmalıdır. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, üniversiteler ve sizil toplum kuruluşları ortak çalışmalar yürütmelidir.
“Sosyal Politikalar ve Hukuki İyileştirmeler”
Tespitler: Emniyet Müdürlüğü ve yasal süreçlerde görev alacak nitelikli personel eksikliği bulunuyor. Aileler siber güvenlik konusunda bilinçli değil. Çocuklara sosyal medya kullanımı ve tehlikeleri konusnda farkındalık kazandırılması için bilinçlendirme yapılmalı. Maddi Hukuk ile ilgili olarak mevzuat belirisz ve dağınık, süreçler yavaş ve mağduriyetleri ve suçu aydınlatma konusu zor. Medyada çocuğun korunmasına ilişkin yasal düzenlemeler yetersiz. Rehberlik ve psikolojik danışmanlık konusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nın politika anlamında müfredatına medyanın etkileri, siber zorbalık gibi konuların yerleştirmesi gerekir.
Öneriler: Nitelikli personel konusunda üniversitelerde yüksek lisans ve sertifika programları açılmalı. Temel Aile Eğitimi konusunda bilinçlendirme ve farkındalık çalışmaları yapılmalı. Siber zorbalık konusunda aile ve çocuklar duyarlı hale getirilmeli. İlk adım okulda atılmalı. Çocukların bilgisayar karşısında geçirdiği süre takip edilmeli. Ebeveynler çocukları hangi siteleri ziyaret edecekleri konusunda bilgilendirmeli, kural koymalı. Tanımadığı kişilerle iletişime geçmemesi konusunda uyarmalı, kişisel bilgilerin paylaşımı konusunda mutlaka bilgilendirmeli. Milli Eğitim Bakanlığı, ilgili bakanlıklar, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları ortak çalışmalar yürütmelidir.
Alanında uzman birçok isim, bu çalıştayda buluştu
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi, İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi, Millî Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğü, İAÜ Toplumsal Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi (TARMER), İAÜ Yeni Medya Uygulama ve Araştırma Merkezi, ÜÜ İnsan Odaklı İletişim Merkezi (İLİMER) ve ÜÜ Stratejik Araştırma ve Geliştirme Kulübü (ÜSAK) paydaşlığında; yeni medya kavramının sosyal ve kültürel hayattaki etkilerini izlemek ve değerlendirmek amacı ile düzenlenen çalıştay, alanında uzman birçok ismi buluşturdu.
Görüşlerini paylaştılar, fikir alışverişinde bulundular
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Süleyman İrvan, Üsküdar Üsküdar Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Serhat Özekes, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Aylin Tutgun Ünal, Üsküdar Üniversitesi Bağımlılık ve Adli Bilimler Enstitüsü Dr. Öğr. Üyesi Zekai Genç, NPİSTANBUL Beyin Hastanesinden Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Cemal Onur Noyan, Psikiyatri Uzm. Doç. Dr. Emel Sarı Gökten, Uzm. Klnk. Psk. Ahmet Yılmaz, İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ömer Özyılmaz, İstanbul Aydın Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cebrail Kısa, Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Büyükaslan, İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Ayten Övür, İstanbul Aydın Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Şahide Güliz Kolburan, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cem Sefa Sütçü, Trakya Üniversitesi BÖTE Öğretim üy. Doç. Dr. Nilgün Tosun, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Murat Kırık ve daha birçok alanında uzman isim yeni medya ve aile ilişkisini çeşitli açılardan ele aldı.
“YENİ MEDYA VE AİLE” ÇALIŞTAYI
Yeni medya kavramının sosyal ve kültürel hayattaki etkilerini izlemek ve değerlendirmek amacıyla İstanbul Aydın Üniversitesi, Üsküdar Üniversitesi ve Millî Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğü ortaklığı ile düzenlenen Yeni Medya ve Aile Çalıştayı; iletişim, tıp, adlî bilimler, psikiyatri, çocuk gelişimi, psikoloji ve sosyoloji gibi farklı alanlarda çalışan uzmanların bir araya getirilerek konu ile ilgili sağlıklı veri oluşturulması amacıyla düzenlenmiştir.
Şüphesiz ki yeni medya teknolojilerinin yaygınlaşması, toplumların tüm kesimlerine etki ederek bir dizi değişim ve dönüşüme sebep olmuştur. Toplumun temel taşı olarak gördüğümüz aile de, yeni medya ve yeni medya teknolojilerinin etkisiyle sürekli bir değişim yaşamaktadır. Kontrolsüz, bilinçsiz ve eğitimsiz şekilde kullanıldığında, yararından çok zararlarıyla karşılaşılan yeni medya teknolojilerinin aile yapısına, aile içi iletişime, çocukların gelişim süreçlerine, fiziksel ve mental sağlıklarına olası etkileri vakit çok geç olmadan tespit edilmelidir. Bu doğrultuda, eğitim, hukuk ve sosyal politikalar alanlarında gerekli önlemler alınmalı ve sorunların çözümüne dair yol haritaları hazırlanmalıdır.
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi, Millî Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğü, İAÜ Toplumsal Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi (TARMER), İAÜ Yeni Medya Uygulama ve Araştırma Merkezi, ÜÜ İnsan Odaklı İletişim Merkezi (İLİMER) ve ÜÜ Stratejik Araştırma ve Geliştirme Kulübü (ÜSAK) paydaşlığında düzenlenen çalıştay kapsamında yeni medyanın hem ebeveyn hem de çocuk açısından irdelenmesi ve incelenmesi düşünülmüş; bu amaçla önce sorunların, sonra da çözüm önerilerinin saptanması hedeflenmiştir.
Bu çerçevede İstanbul Aydın Üniversitesi, Üsküdar Üniversitesi ve MEB İstanbul İl Müdürlüğü ortaklığıyla 27 Mart 2019 Çarşamba günü iki oturum halinde gerçekleştirilecek olan “Yeni Medya ve Aile” başlıklı çalıştayda, altı farklı ana başlık belirlenmiştir. Belirlenen ana başlıklar çerçevesinde eş zamanlı olarak çalışacak olan altı farklı masa oluşturulmuş, belirlenen ana ve ara başlıklar çerçevesinde veri üretimi sağlayacak çalıştay masalarında birer moderatör ve raportör olmak üzere toplamda yaklaşık 10’ar kişilik bir çalışma ekibi oluşturulmuştur.
Yeni Medya ve Aile Çalıştayı 2019
Tarih: 27 Mart 2019 Çarşamba
Saat: 12.30 – 18.30
Yer: Üsküdar Üniversitesi
Fuat Sezgin Konferans Salonu – Güney Yerleşke
Genel Program Akışı
12.30-13.00 – Kayıt
13.00-13.30 – Çalıştay Açılışı
13.30-15.30 – Çalıştay İlk Oturum
15.30-16.00 – Kahve Arası
16.00-18.00 – Çalıştay İkinci Oturum
18.00-18:30 – Sonuç ve Kapanış
Çalıştay Konu Başlıkları
Yeni Medya ve Bağımlılık
Bağımlılık Terminolojisi
Sosyal Medya Bağımlılığı
Mobil Bağımlılık
Dijital Oyun Bağımlılığı
Teknoloji Bağımlılığı
Yeni Medya ve Etik
Yeni Medya İletişimi (Netiket)
Çevrimiçi Davranış İlkeleri (Netik)
Dijital Reklam ve Çocuk
Dijital Emek Sömürüsü ve Çocuk
Özel Yaşamın Gizliliği
Yeni Medya ve Ebeveyn-Çocuk İlişkisi
Kişisel Verilerin Paylaşımı
Yeni Medyada Zaman Yönetimi Problemleri (Çocuğun İhmali)
Çevrimdışı İletişim (Yüzyüze İletişimin Azalması)
Dijital Çağda Ebeveynlik
Yeni Medya ve Eşler Arası İletişim
Yeni Medya ve Aldatma (Yeni Medyanın Eşler Arası Sadakatsizlikteki Rolü)
Eşler Arası İletişim ve Zaman Yönetimi
Sosyal Medyanın Boşanmaya Etkisi
Sosyal Medyanın Özendirme Gücü
Eşler Arası Gözetimsel Kontrol (Eşler Arası Güven Sorunu)
Yeni Medya ve Sağlık Sorunları
Fiziksel Sorunlar
Psikolojik Problemler
Sosyalleşme Sorunları
Gelişim Bozuklukları
Uyum Problemleri
Geleceğin Sağlık Sorunları
Sosyal Politikalar ve Hukuki İyileştirmeler
Çocuğun Özlük Haklarının İyileştirilmesi
Nitelikli Uzman Eksikliği
Siber Zorbalık ile Mücadele
Bilişim Suçları ve Aile
ÇALIŞTAY KATILIMCILARI
Yeni Medya ve Bağımlılık Masası (1)
Doç. Dr. Nilgün TOSUN (Moderatör)
Trakya Üniversitesi Bilgisayar Öğretmenliği Bölüm Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Nur Emine KOÇ(Raportör + Katılımcı)
İstanbul Aydın Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu
Prof. Dr. Yeşim GÜÇDEMİR
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Prof. Dr. Seda MENGÜ
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Doç. Dr. Ali Murat KIRIK
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi
Doç. Dr. Cemal Onur NOYAN
Psikiyatri Uzmanı, ÜSBAUMER üyesi, NPİstanbul Beyin Hastanesi AMATEM Kliniği
Dr. Öğr. Üyesi Şahide Güliz KOLBURAN
Uzman Psikolog, İstanbul Aydın Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölüm Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet DOLUNAY
Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi
Dr. Öğr. Üyesi Adnan Veysel ERTEMEL
İstanbul Ticaret Üniversitesi İşletme Fakültesi Uluslararası Ticaret Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Aylin TUTGUN ÜNAL
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü
Dr.Öğr. Üyesi Zekai GENÇ
Üsküdar Üniversitesi Bağımlılık ve Adli Bilimler Enstitüsü
Dr. Figen ÜZER
İstanbul Bağımlılıkla Mücadele Strajesi Proje Danışmanı & Eğitim Koordinatörü
Ahmet Yılmaz
Uzman Klinik Psikolog , NPİstanbul Beyin Hastanesi Amatem Kliniği
Emil ÇAY
MEB İl Milli Eğitim Müdürlüğü Siber Güvenlik Birimi
Ümit SANLAV
Sosyal Medya Uzmanı
Erol Sercan YARALI
Sosyal Medya Uzmanı
Yeni Medya ve Etik Masası (2)
Prof. Dr. Süleyman İRVAN (Moderatör)
Üsküdar Üniversitesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölüm Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Ayten ÖVÜR (Raportör + Katılımcı)
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü
Doç. Dr. Berrin KALSIN
Medipol Üniversitesi Gazetecilik Bölümü
Doç. Dr. Şeyda AKYOL
Marmara Üniversitesi Halkla İlişkiler Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Korhan MAVNACIOĞLU
İstanbul Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi Halklar İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Tirşe ERBAYSAL FİLİBELİ
Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Murat DAĞITMAÇ
Yıldız Teknik Üniversitesi Enformatik Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Bilal EREN
Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi – Dijital İletişim Uzmanı
Dr. Öğr. Üyesi Özge UĞURLU
Üsküdar Üniversitesi Halkla İlişkiler Bölüm Başkanı
Şehadet EKMEN
Nöropsikolog
Gülhan GÜNDOĞDU
İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi – Doktorant
Turan ÇİNKILIÇ
MEB İl Milli Eğitim Müdürlüğü Siber Güvenlik Birimi
Yeni Medya ve Ebeveyn-Çocuk İlişkisi Masası (3)
Prof. Dr. Cem Sefa SÜTÇÜ (Moderatör)
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü
Arş. Gör. İrem YENİCELER (Raportör)
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü
Prof. Dr. Emine Nilüfer PEMBECİOĞLU
İstanbul Üniversitesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü
Prof. Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Medipol Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı
Prof. Dr. Nilüfer Timisi NALÇAOĞLU
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon Sinema Bölümü
Prof. Dr. Emel Şerife AKÇA
Kocaeli Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü Öğretim Üyesi
Doç. Dr. Öğr. Üyesi Emel SARI GÖKTEN
Çocuk – Ergen Psikiyatri Uzmanı, Çocuk Gelişimi Bölümü (NPİSTANBUL Hastanesi)
Dr. Öğr. Üyesi Alper DEĞERLİ
Beykent Üniversitesi Yeni Medya Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Esra ERCAN BİLGİÇ
İstanbul Bilgi Üniversitesi Medya ve İletişim Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir YELER
Medeniyet Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümü
Dr. Öğr. Üy. Övünç MERİÇ
İstanbul Şehir Üniversitesi Yeni Medya Bölüm Başkanı
Nilgün Güler
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Uzmanı
Faruk YAKARYILMAZ
Üsküdar Belediyesi Bilgi İşlem Müdürü
Serap DUYGULU
Psikolog, Hürriyet Aile Yazarı
Bülent BEDİR
Bilişim Uzmanı
Salih UYAN
İhlas Koleji, Eğitimci
Sümeyra Güler ÖZSOY
Psikolojik Danışman, MEB Tokat Erbaa Rehberlik Hizmetleri Bölüm Başkanı
Mert İNAN
Milliyet Gazetesi Muhabiri – Basın
Yeni Medya ve Eşler Arası İletişim Masası (4)
Prof. Dr. Ömer ÖZYILMAZ (Moderatör)
İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Dr. Öğr. Üyesi Tuğçe ÇEVİK (Raportör + Katılımcı)
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Prof. Dr. Cebrail KISA
İstanbul Aydın Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi, TARMER Yönetim Kurulu Üyesi
Doç. Dr. And ALGÜL
İstanbul Aydın Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü
Doç. Dr. Burak ÖZÇETİN
İstanbul Bilgi Üniversitesi Medya ve İletişim Bölümü
Doç. Dr. Müge DEMİR AYRAL
Medipol Üniversitesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Cem TUTAR
Üsküdar Üniversitesi, Medya ve İletişim Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Yıldıray KESGİN
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü
Öğr. Gör. Emine AKBAŞ DEMİRKAN
Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu
Cansu AYDEMİR
Medya Okuryazarlığı Derneği Başkanı
Said ERCAN
USMED Başkanı
(Uluslararası Sosyal Medya Derneği)
Eyüp SARI
Aile Terapisti – Psikolojik Danışman
Yeni Medya ve Sağlık Sorunları Masası (5)
Prof. Dr. Nilgün SARP (Moderatör)
Bilgi Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Gonca YILDIRIM (Raportör)
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Prof. Dr. Mustafa Tunaya KALKAN
İstanbul Aydın Üniversitesi Biyofizik Anabilim Dalı
Prof. Dr. Nurper ÜLKÜER
Üsküdar Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Prof. Dr. Aslı YAPAR GÖNENÇ
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü
Doç. Dr. Çiğdem AYTEKİN
Marmara Üniversitesi Gazetecilik Bölümü
Doç. Dr. Tolga GÜVEN
İstanbul Aydın Üniversitesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı
Dr. Öğr. Üyesi Ahu SOYOCAK
İstanbul Aydın Üniversitesi Temel Tıp Bilimleri Bölümü
Doç. Dr. Okan ORMANLI
İstanbul Kültür Üniversitesi Sinema Televizyon Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Gökmen KARADAĞ
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Bölümü
Arş. Gör. Tamer BAYRAK
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü
Sosyal Politikalar ve Hukuki İyileştirmeler Masası (6)
Doç.Dr. Gülsün Ayhan AYGÖRMEZ UĞURLUBAY (Moderatör)
Üsküdar Üniversitesi Bağımlılık ve Adli Bilimler Enstitüsü Ceza Adaleti Anabilim Dalı Başkanı
Dr. Öğr. Üyesi Deniz AKBULUT (Raportör + Katılımcı)
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Doç. Dr. Tolga KARA
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü
Doç. Dr. Serhat ÖZEKES
Üsküdar Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Nihal Kocabay ŞENER
İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi
Dr. Öğr. Üyesi Sinan AŞÇI
Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Deniz AKÇAY
İstanbul Gelişim Üniversitesi Yeni Medya Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Hicran Özlem ILGIN
Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
Dr. Nebiye KONUK
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi
Öğr. Gör. Dr. Fatma Bilge NARİN
Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi
Sercan ÇALBAK
Sosyal Medya Uzmanı
Özgür KARLITEPE
İstanbul Emniyet Müdürlüğü, Siber Suçlarla Mücadele Şube Müdürü
İsmet KAHİYE
İstanbul Emniyet Müdürlüğü, Siber Suç Uzmanı
Engin PURCU
İstanbul Emniyet Müdürlüğü, Siber Suç Uzmanı
Füsun ÖZBİLGEN
Hukukçu, İLAD
Ömer Kahraman KURTOĞLU
Bilişim Hukuku Uzmanı
Gökhan KARAKAŞ
Gazeteci, Milliyet Gazetesi
DÜZENLEME KURULU ÜYELERİ
Prof. Dr. Hülya YENĞİN
İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı
Prof. Dr. Nazife GÜNGÖR
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı
İnsan Odaklı İletişim Merkezi (İLİMER) Müdürü
Murat ALTINÖZ
MEB İstanbul İl Müdür Yardımcısı
Doç. Dr. Deniz YENĞİN
İstanbul Aydın Üniversitesi
Yeni Medya Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü
Dr. Öğr. Üyesi Şaha BAYGÜL ÖZPINAR
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekan Yardımcısı
Dr. Öğr. Üyesi Gül Esra ATALAY
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi
Üsküdar Ünv. Stratejik Araştırma ve Geliştirme Kulübü Danışmanı
Öğr. Gör. Ayten ÇALIŞ
İstanbul Aydın Üniversitesi
Toplumsal Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü
Nihal KONCU AKHUY
Üsküdar Üniversitesi Stratejik Araştırma ve Geliştirme Kulübü Başkanı
Emil ÇAY
MEB İstanbul İl Müdürlüğü – Siber Güvenlik Koordinatörü
Turan ÇİNKILIÇ
MEB İstanbul İl Müdürlüğü – Siber Güvenlik Koordinatörü
#YeniMedyaAile #YMA2019 #iauyenimedya #yenimedya #aile